Sundogliv.dk

10 smarte måder at spise sundt på et stramt budget

Sund mad kan være dyrt. Derfor kan det være svært at spise godt, når du er på et stramt budget. Der er dog mange måder at spare penge på og stadig få en god og varieret kost.

Her er 19 kloge tips, der kan hjælpe dig med at spise sundt på et budget:

  1. Planlæg dine måltider

Når det kommer til at spare penge hos købmanden, er planlægning afgørende.

Brug en dag hver uge til at planlægge dine måltider i den kommende uge. Så lav en indkøbsliste over, hvad du har brug for.

Sørg også for at scanne dit køleskab og skabe for at se, hvad du allerede har. Der er normalt mange fødevarer gemt i ryggen, der kan bruges.

Kun planlægge at købe, hvad du ved, du vil bruge, så du ikke ender med at smide en masse ud af det du køber.

Kort opsummering…

Planlæg dine måltider for ugen og lav en købmandsliste. Køb kun hvad du er sikker på, du vil bruge, og tjek hvad du allerede har i dine skabe først.

  1. Hold dig til din indkøbsliste

Når du har planlagt dine måltider og lavet din indkøbsliste, så hold dig til det.

Det er meget nemt at lave impulskøb hos købmanden, hvilket kan føre til utilsigtede og dyre køb.

Som en generel regel, prøv at shoppe omkredsen af ​​butikken først. Dette vil gøre dig mere tilbøjelige til at udfylde din kurv med hele fødevarer.

Midten af ​​butikken indeholder ofte de mest forarbejdede og usunde fødevarer. Hvis du befinder dig i disse gange, skal du kigge på toppen eller bunden af ​​hylderne frem for lige frem. De dyreste genstande er normalt placeret i øjenhøjde.

Derudover er der nu mange gode indkøbsliste apps til at hjælpe dig med at handle. Nogle af dem kan endda gemme favoritartikler eller dele lister mellem flere kunder.

Brug af en app er også en fantastisk måde at sikre dig, at du ikke glemmer din liste derhjemme.

Kost opsummering…

Hold dig til din købmandsliste, når du handler. Shop omkredsen af ​​butikken først, da det er her, hvor hele fødevarer generelt er placeret.

  1. Lav mad derhjemme

Madlavning derhjemme er meget billigere end at spise ude.

Gør det en vane at lave mad hjemme, snarere end at spise ude i sidste øjeblik.

Generelt kan du fodre en hel familie på 4 til samme pris som at købe mad til en eller to personer på en restaurant.

Nogle mennesker finder det rarest at lave mad til hele ugen i weekenderne, mens andre tilbereder et måltid ad gangen.

Ved at lave maden selv, får du også fordel af at vide præcis hvad der er i din mad.

Kost opsummering…

Madlavning derhjemme er langt billigere end at spise ude. Nogle finder det bedst at lave mad til hele ugen i weekenden, mens andre kan lide at lave mad et måltid ad gangen.

  1. Kog store portioner og brug dine rester

At lave store måltider kan spare både tid og penge.

Rester kan bruges til frokoster, i andre opskrifter eller frosne i enkeltdel størrelser, der kan nydes senere.

Rester er som regel meget gode til gryderetter, salater og burritos. Disse typer af mad er især gode for folk på et budget.

Kort opsummering…

Kog store måltider fra billige ingredienser, og brug dine rester i de følgende dage.

  1. Køb ikke når du er sulten

Hvis du går i købmanden sulten, er du mere tilbøjelig til at gå væk fra din indkøbsliste og købe noget på impuls.

Når du er sulten, kræver du ofte fødevarer, der ikke er gode for dig eller dit budget.

Prøv at spis et stykke frugt, yoghurt eller anden sund snack, før du går i butikken.

Kort opsummering…

Shopping når man er sulten kan føre til trang og impulsiv køb. Hvis du er sulten, skal du have en snack, før du går på indkøb.

  1. Køb hele fødevarer

Nogle fødevarer er langt billigere i mindre forarbejdet form.

For eksempel er en blok af ost billigere end forarbejdet/skåret ost og dåsebønner er billigere end allerede kogte bønner.

Hele korn, som brun ris og havre, er også billigere pr. Portion end de fleste forarbejdede kornprodukter.

De mindre forarbejdede fødevarer sælges også ofte i større mængder og giver flere portioner pr. Pakke.

Kort opsummering…

Hele fødevarer er ofte billigere end deres forarbejdede modstykker. Du kan også købe dem i større mængder.

  1. Køb generiske mærker

De fleste butikker tilbyder generiske mærker til næsten ethvert produkt.

Alle fødevareproducenter skal følge standarder for at sikre sikker mad. De generiske mærker kan være af samme kvalitet som andre nationale mærker, bare billigere.

Læs dog ingredienslisterne for at sikre, at du ikke får et produkt af lavere kvalitet, end du er vant til.

Kort opsummering…

De fleste butikker tilbyder generiske mærker til mange produkter. Disse er ofte af samme kvalitet som dyrere nationale mærker.

  1. Stop med at købe junk/fast food

Skær noget af din junkfood fra din kost.

Du ville blive overrasket over at se, hvor meget du kan betale for sodavand, kiks, kager, færdigpakkede måltider og forarbejdede fødevarer.

På trods af at de tilbyder meget lidt ernæring og er fyldt med usunde ingredienser, er de også meget dyre.

Ved at hoppe over de forarbejdede og usunde fødevarer kan du bruge mere af dit budget på højere kvalitet og sunde fødevarer.

Kort opsummering…

Stop med at købe junkfood i butikken. Det er dyrt og fyldt med usunde ingredienser. Det giver også ringe eller ingen næringsværdi.

  1. Fyld op når der er tilbud

Hvis du har favoritprodukter, som du bruger ofte, bør du fylde dem op, når de er på tilbud.

Hvis du er sikker på at det er noget, du helt sikkert bruger, kan du lige så godt fylde op og spare lidt penge.

Bare sørg for at det kan holde et stykke tid og ikke vil udløbe i mellemtiden. Det vil ikke spare dig penge for at købe noget, du ender med at smide ud senere.

Kort opsummering…

Køb dine favoritprodukter, når de er på tilbud. Bare sørg for, at de ikke vil blive dårlige i mellemtiden.

  1. Køb billigere nedskæringer af kød

Frisk kød og fisk kan være ret dyre.

Du kan dog få mange nedskæringer af kød, der koster meget mindre.

Disse er gode til at bruge i burritos, gryderetter, supper og gryderetter.

Det kan også være nyttigt at købe en stor og billig kødklump til brug i flere forskellige måltider i løbet af ugen.

Kort opsummering…

Mindre dyre nedskæringer af kød er gode at bruge i gryderetter, supper og burritos. Disse typer opskrifter laver normalt store måltider og masser af rester.

 

Jeg håber du kan bruge nogle af mine tips – måske ikke alle 10, men så bare nogle af dem. Har du gode tips, som fungerer godt for dig, må du meget gerne kommentere nedenfor. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del meget gerne -->

Share on facebook
Facebook

Andre læste også

coloseum-italien

Derfor skal du besøge Italien

Mange rejser hvert år til Italien, både i og udenfor feriesæsonen. Italien er kendt for mange ting; sprøde pizzaer, lækre pastaretter, godt vejr og dejlige,

Læs mere »

Seneste indlæg

Kategorier