Sundogliv.dk

7 tips til en sund livstil

At leve en sund livsstil betyder ikke du skal bruge flere timer i gymnastiksalen og kun spise salatblade. Du behøver heller ikke holde dig fra dit elskede fredagssnoller. Det drejer sig om at gøre det nemt at styre sunde valg i din daglige livsstil.

Vi har nok alle i større eller mindre grad været på en kur, hvor man ingenting måtte spise. Det er kortvarigtigt og fungerer ikke, du skal blot forsøge at have en sund livstil og tænke over dine dårlige vaner.

Så lad os starte med det grundlæggende grundlag for sund livsstil: regelmæssig motion, sund kost og sunde livsstilsvalg:

  1. Du skal elske at bevæge dig!

Gør som Ole Henriksen gør og flyt din krop. Ikke bare en gang nu og da – men hver dag, når du kan. Selvom en bestemt træningssession er god til arbejde i din daglige rutine, kan du brænde kilojoules på andre små måder, såsom:

  • Gå til andres skrivebord i stedet for at sende en mail
  • Parkering længst fra bygningen og gå ind, eller
  • Tager trappen oftere
  • Gør husrensning eller havearbejde
  • Tag hunden en tur eller cykle med børnene i stedet for at se tv
  1. Vi står alle sammen

Mange af os i dag bruger vores liv på vores skriveborde, foran tv’et, i et møde eller på telefonen. Ny forskning er ved at fremhæve den potentielle sundhedsrisiko fra hele vores siddende adfærd. Så brud din opholdstid ved at stå i fem minutter og høste sundhedsfordelene.

Hver lille smule tæller og det hele hjælper til forbrænding af flere kalorier.

Hvis du er overvægtig, kan små ændringer i din daglige motion rutine være til gavn for dit helbred. Faktisk viste en undersøgelse, at kun 10% fald i vægt hjalp overvægtige mennesker til at reducere deres blodtryk, kolesterol og forbedre deres velbefindende.

  1. Spis sundt

Når det kommer til sund spisning, er der et overvældende udvalg af teorier, diætbøger og online information om, hvad man skal spise – hvilket ofte er modstridende. Selvom forskningen stadig er ved at blive ved med at udvikle sig, hvad eksperterne alle er enige om er, at vores kostvaner er for høje i sukker, vores portioner er for store, og vi bør spise en række naturlige fødevarer.

  1. Pas på det søde

Fra sukkerholdige drikkevarer til morgenmadsprodukter, er det svært at komme væk fra sukkerholdige fødevarer. Ofte er sukkeret gemt i dåsevarer eller færdigpakkede fødevarer, eller endda i fødevarer, vi synes er sunde for os, såsom frugtsaft.

Den nemmeste måde at begrænse dit sukkerindtag med en lille ændring er at skære det sukkerholdige brus fra. Dette alene kan hjælpe dig med at tabe eller opretholde en sund vægt, hvilket vil reducere risikoen for hjertesygdomme, fedme og diabetes.

Så tag vandflasken med dig, eller start med at drikke light produkter.

  1. Dine portion størrelser

Vores mad og drikke portionstørrelser er dramatisk steget i løbet af de sidste 30 år. I 1950’erne var en chippakke 28g fra en take-away restaurant – i dag er det 154g – og det er ikke engang supersize, som er hele 196g!

Størrelsen af ​​portionerne omfatter ikke kun take-away-portionerne, men emballering af varer i supermarkedet, tallerkener og glas i restauranter og endda køleskabstørrelser! Enkle måder at klippe dine portioner på omfatter:

  • Spis dine hovedmåltider af en mindre plade – visuelt ser pladen ud, så du bliver tilfreds, men teknisk set vil du ikke spise mindre.
  • Spis små regelmæssige måltider (mindst hver fjerde time), så du aldrig sulter – hvis du kommer til dette punkt af sult, er det meget svært at stoppe, før du har overspist.
  1. Farver er smukt

At vælge brød og madlavning fra bunden er en langt sundere måde at spise end at købe færdigpakket eller færdigretter, der er højt i fedt og salt, men meget lavt i næringsstoffer. For at sikre, at du får en række næringsstoffer, vitaminer og mineraler i din krop hver dag – en hurtig tommelfingerregel er at vælge en række farver til dine måltider. Vær kunstneren af ​​dine måltider og mal et farvebillede med en række gule, røde og grønne frugter og grøntsager hele dagen.

Din krop vil bære en rynke, hvis hele din måltid altid er brunt.

  1. Vælg livet

Der er intet mere skadeligt for et langt, sundt liv end rygning, som anslås som årsagen til død eller handicap hos halvdelen af ​​de mennesker, der ryger. Risikoen ved at ryge tobak er så vigtig, at det er det vigtigste folkesundhedsproblem i verden, hvilket ironisk nok stort set undgås.

Rygning reducerer ikke kun din levetid ved at påvirke dine indre organer, men det aldrer også dig på ydersiden ved at forårsage skade på huden. Tobaksrygning kan give dig rynker, skabe pucker linjer rundt om munden, pletter dine tænder og fingre, røve din hud af næringsstoffer, nedbryde ungdomsfremmende kollagen og få din hud til at se grå ud. Det gør dig spekulant på, hvordan rygning ofte markedsføres som glamourøse og attraktive.

Det kræver mod at holde op med at ryge, da det ikke er en nem rejse – men det er et modigt og fornuftigt valg. Nogle af de positive ændringer vil ske hurtigt, mens andre bliver mere gradvise, men alle ændringer vil gavne dit helbred og trivsel.

Mangler du træningstøj og generelt sportsudstyr vil jeg anbefale at tage et kig på www.worldsport24-7.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del meget gerne -->

Share on facebook
Facebook

Andre læste også

7 tips til en sund livsstil

7 tips til en sund livstil

At leve en sund livsstil betyder ikke du skal bruge flere timer i gymnastiksalen og kun spise salatblade. Du behøver heller ikke holde dig fra

Læs mere »

Seneste indlæg

Kategorier