Sundogliv.dk

Gode råd til en sund og varieret kost

Variation er faktisk livets krydderi, og det kan ikke være mere sandt, når det kommer til en nærende kost. At spise en række fødevarer sikrer, at kroppen får alle de næringsstoffer, den har brug for.

Fem hovedfødevaregrupper

Fødevarepyramiden deler mad i fem brede grupper:

  1. Grøntsager(Broccoli og spinat)
  2. Frugt(Æbler, hindbær og passionsfrugt)
  3. Korn(Havregrød, popcorn og ris)
  4. Protein(Kylling, Tofu og fisk)
  5. Mejeri(Mælk, ost og yoghurt)

En nylig rapport beskriver resultaterne af en undersøgelse foretaget i 1970’erne med mere end 10.000 mennesker; 25 – 74 år. Respondenter blev bedt om at spore, hvor mange af de fem fødevaregrupper – korn, frugt, grøntsager, mejeriprodukter og protein – de havde medtaget i deres kost. Fjorten år senere fandt forskere ud af, at jo færre antal af forskellige fødevaregrupper i kosten, jo højere er dødeligheden. De, der spiste mindst varieret, herunder kun en eller to fødevaregrupper i deres kost, var 50 procent mere tilbøjelige til at være døde.

Ingen enkelt fødevaregruppe kan levere alle næringsstoffer

Dette er ikke overraskende, da ingen enkelt fødevaregruppe kan levere alle næringsstoffer. Mens mælk giver en række næringsstoffer; det mangler C-vitamin og jern. Dette kan fåes ved at spise citrusfrugter og mørkegrønne grøntsager.

At vælge en bred vifte af fødevarer inden for hver gruppe sikrer også, at du får de mange næringsstoffer, du har brug for, udover at gøre dine måltider mere interessante. Nogle grøntsager og frugter er gode kilder til vitamin C (citrus) og vitamin A (papaya), mens andre har højt indhold af calcium (figner) eller jern (vandmelon).

Det betyder, at vores søgning efter de bedste frugter / grøntsager / korn / olier / nødder er uberettigede. Prøv snarere at vælge så mange forskellige fødevarer, hvilket kan være mere interessant og behageligt, da du netop kan finde lige det mad du bedst kan lide, så længe du arbejder med de forskellige fødevaregrupper, så er du sikker på din krop får de vitaminer den har brug for. Groft brød, farvestrålende grøntsager og frugter, yoghurt, ost og mælk / sojamælk, forskellige olier og nødder og frø danner grundlaget for en sund kost.

 

sund kost

At spise meget svarer ikke til at spise rigtigt

Det er muligt og ofte observeret, at du kan spise masser af mad, men din krop må naturligvis ikke få næringsstoffer, der er sunde. Utilstrækkelig indtagelse af næringsrige fødevarer og for meget af lavt næringsrige fødevarer kan føre til næringsstofmangler og fremme vægtforøgelse. Spiser man en række næringsstoffer fra de forskellige fødevaregrupper sammen med passende antal portioner, vil din krop få den rette mængde fiber, vitaminer og mineraler, og hjælper med forebyggelse af fedme.

Grøntsager og frugter er højt i vitaminer, mineraler og fibre – og de har lavt kalorieindhold. At spise en række forskellige frugter og grøntsager kan hjælpe dig med at kontrollere din vægt og dit blodtryk.

Uraffinerede fuldkornsprodukter indeholder fiber, der kan hjælpe med at sænke dit kolesterol og hjælpe dig med at føle dig mæt, hvilket kan hjælpe dig med at styre din vægt.

Ingen enkelt olie giver alle fedtsyrer i passende mængder. Kombination af olier, nødder og frø hjælper med at opnå anbefalingerne.

Spis fisk mindst to gange om ugen. Nylige undersøgelser viser, at spisning af olieholdige fisk, der indeholder omega-3 fedtsyrer (fx laks, makrel, ørred og sild) kan medvirke til at reducere risikoen for død fra kranspulsåren.

Byg maden op på din tallerken

Tallerken metoden er også nyttig. Det hjælper dig med at visualisere, hvordan dit måltid skal se ud.

Fyld f.eks. Halvdelen af ​​pladen med grøntsager og frugter, såsom broccoli, gulerødder, agurker, tomater og blomkål; og resten kan deles med en kombination af fuldkorn eller stivelsesholdige grøntsager, såsom pasta eller majs og mad med lavt fedtindhold, såsom magert kød, fisk, fjerkræ, tofu og fedtfattig mælk.

Til sidst er der kun at sige – Husk at spise varieret og tænk over at du skal spise noget fra alle fødevaregrupper, således din krop får den rette mængde mineraler og vitaminer.

Har du spørgsmål eller gode råd du gerne vil dele ud af er du meget velkommen til at kommentere nedenfor.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del meget gerne -->

Share on facebook
Facebook

Andre læste også

Seneste indlæg

Kategorier